Természet a lábaid alatt
2020. október 29. írta: Katusart

Természet a lábaid alatt

120141419_158130229268708_5384513278671546542_o.jpg

Mint tudjátok, mindig örülök, ha természet ihlette lakberendezési termékekre, kiegészítőkre bukkanok. Így volt ez akkor is, amikor rátaláltam ezekre a kézzel készített gyapjú kavicsszőnyegekre. Egyből mindent tudni akartam róluk, így megkerestem a készítőjüket, Elekes Rékát, aki Szentedrén él családjával.

Mivel foglalkoztál korábban?
A MOMÉ-n végeztem tervezőgrafikus szakon. Szabadúszó tervezőgrafikusként dolgozom. Valójában most is ez a fő foglalkozásom a kavicsszőnyeg csak hobbinak indult, onnan nőtte ki magát.

Hogyan született az ötlet?
A tervezőgrafika számítógépes munka, egész nap csak a billentyűt püfölöm, pedig nagyon szeretek manuális dolgokat csinálni, ezért mindig találok valamit, amit alkothatok, bütykölhetek, fabrikálhatok. A kavicsszőnyeg, mint ötlet nem az én fejemből pattant ki, ez egy klasszikus skandináv dizájn. Többen készítünk a világban eladásra (Ausztrál, Ukrán, Tájföldi, Osztrák manufaktúrákról tudok) vagy saját használatra hasonlót, én is egy fotón láttam meg és szerettem bele. Úgy vagyok vele, hogy ha meglátok valamit, ami tetszik, akkor nem az jut eszembe, hogy szeretnék egy ilyet, hanem az, hogy szeretnék csinálni egy ilyet. Nekem ez a flow.
104438361_116586856756379_1749011237064786697_o.jpg
Fontos volt számodra, hogy a termék környezettudatos legyen?
Igen, nagyon fontos. A nemezeléshez is mosószódát és egy kis mosóparfümöt használok csak, hogy maga a készítés folyamata se terhelje a környezetet a szükségesnél jobban.

Hogyan készülnek a kavicsszőnyegek?A szőnyeget nemezelt gyapjúkavicsokból állítom össze, ezeket úgy készítem, hogy különböző anyagú magokat nyers, kartolt gyapjúval vonok be, majd mosással nemezelem őket. A klaszíkus változat habszivacs maggal készül, ennek anyaga poliészter. Az így készült szőnyeg puha és könnyű. A 100% természetes anyagú változatnál a magot is gyapjúból készítem, ami közepes keménységű szönyeget eredményez. Az én újításom, hogy a puhább maggal készül kavicsok közé, ígény szerint 10-40% kemény, valódi kavics- vagy kőmaggal készült gyapjú kavicsokat keverek, ez összességében kellemesen maszírozza, stimulálja a talpat, ha lépkedünk rajta, de valamennyire meg is növeli a szőnyeg súlyát.

104221993_115103966904668_167247377212528050_o.jpg

Hol dolgozol?

Otthon dolgozom, van egy kis iroda-műhely-szobám.

Hogyan alakítottad ki a számodra ideális munkakörnyezetet?
Ezen a téren nálam elsődleges szempont a praktikum, hogy az eszközök, alapanyagok jól átlátható és könnyen elérhető rendszerben legyenek körülöttem. Sok polcot helyeztem el a szobába, ahol mindennek jut elég hely. Amúgy a földön ülve szeretek dolgozni, a szőnyegeket is mindíg így csinálom. Emellett fontos a természetes fény, a csendes és a nyugodt környezet és hogy sok növény, sok zöld szín vegyen körbe.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Szerencsére egyre több megrendelésem van, de nincsenek nagyratörő terveim. Szeretem, amit csinálok, továbbra is ezzel szeretnék foglalkozni. Szeretem, hogy a magam ura vagyok, hogy magam osztom be az időmet és mivel ez egy kézműves termék, ami figyelmet, türelmet, szépérzéket igényel, ezért egyenlőre nem tervezem a vállalkozás továbbfejlesztését. Annyi munkát vállalok, amennyit magam képes vagyok a minőségre odafigyelve teljesíteni.
Az ember, aki egy hegyet mozgatott meg, a legapróbb kavicsokkal kezdte.
Zen idézet
120844568_161448278936903_2533759954490130828_o.jpg
Már eddig is sok dolgot tudtam a gyapjúról, de van ami nekem is újdonság volt: 
  • Rendkívül jó hőszigetelő és hőálló
  • A gyapjúszálakat lanolin (gyapjúviasz) fedi, emiatt lassan nedvesedik át és vizesen is száraz tapintású. 
  • Szabályozza a környezet páratartalmát, képes elnyelni a párát és száraz levegő esetén kiengedni magából
  • Levegőszűrőként is funkcionál
  • Strapabíró
  • Természetes, állati eredetű alapanyag
Gondolom bennetek is felmerül a kérés, hogy hogyan lehet tisztán tartani ezeket a szőnyegeket: a lanolin réteg védi őket a nedvességtől és a foltoktól, a kisebb szennyezéseket akár hideg vízzel, dörzsölés nélkül ki lehet mosni belőle. Alaposabb tisztításhoz langyos vizet és finommosószereket érdemes használni.

Réka küldött nekem egy gyönyörű edényalátétet, ami szintén ezzel a technikával készült. Nagyon kellemes, puha és természetes érzés a tapintása, ugyanakkor van egy masszív tartása is. Annyira szép, hogy itt marad az asztalomon, virágalátétként. kavicsszonyeg_alatet_virag.JPG

KAVICSSZŐNYEG

A szőnyegek bármilyen színben, formában, méretben rendelhetők, Réka minden darabot egyedileg készít el, mérettől függően körülbelül 2-5 hét alatt. A szőnyegek mellett dekorelemeket is lehet tőle rendelni; kisebb és nagyobb kavicsokat, edényalátéteket.
Ha valami igazán szép és egyedi dolgot keresel karácsonyra, még időben vagy! 

A bejegyzés trackback címe:

https://katusa.blog.hu/api/trackback/id/tr1516246064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása