Ősi anyag - modern látvány
2021. augusztus 12. írta: Katusart

Ősi anyag - modern látvány

Interjú Turbuk Ági textilművésszel

Formabontó harmónia - ezzel a két szóval jellemzi alkotásait Ági, akivel az Instagram-on kezdődött a közös történetünk. A virtális ismertséget amint a vírushelyzet engedte átültettük az offline térbe és egy nagyon jót beszélgettünk - ennek már lassan egy éve. Azóta vártuk az alkalmat, hogy együtt dolgozhassunk.

Tavasszal jött is egy lehetőség, ugyanis egy lakást készítettem fel eladásra. Pont a hálóba kerestem valamit, amikor eszebe jutott, hogy milyen szuper lenne ha Ági készítene oda egy akusztikai panelt - amit azán a jővőbeli tulajdonosok meg is vásárolhatnak majd. Nagyon tetszett neki az ötletem, így miután egyeztettük a koncepciót és a színeket, szabad kezet adtam neki, s így született meg ez a csodás kép:

 Szeretném, ha ti is megigsmernétek kicsit, így készítettem vele egy interjút:

Milyen út vezetett a filchez? Mivel foglalkoztál előtte?

Mindig is textilekkel akartam foglalkozni, pici gyerekkorom óta vonzódom ehhez a területhez. Megtanultam varrni, szőni, fonni, kötni, horgolni, szinte mindent, ami a textilekhez kapcsolódik. Én vagyok az az ember, aki gyerekkorában kitalálta, hogy kézműves szeretne lenni, és aztán ezt a hivatást is választotta. �

Ugyan nem volt töretlen ez az út, az iskola befejezése után nem kezdtem el rögtön ezzel foglalkozni, évekig utazgattam és dolgoztam külföldön, majd itthon egy multinál eltöltött pár év után kezdtem el a saját vállalkozásomat.

Miért szereted ennyire ezt az anyagot, fontos szempont számodra a fenntarthatóság?

Kicsit úgy vagyok az anyagokkal/textilekkel, mint Gombóc Artúr a csokival, minden jöhet, de azt is tudtam, hogy hosszú távon muszáj egy olyan alapanyagot és területet választanom, ami igazán szerelem, és így jött a filc. Szerencsére pár évvel ezelőtt újra felfedezték szélesebb körben ezt az ősi anyagot, és nem véletlen hódított ekkora teret magának. Alkotóként nagyon izgalmas vele dolgozni, mert hasonlóan viselkedik, mint a bőr, rendkívül tartós, könnyen formálható; emellett víz és szennytaszító, antiallergén, természetes, biztonságos, és az etikai szempontok sem elhanyagolhatóak, hiszen fenntartható alapanyag, csak a birkák szőrét kell megnyírni, ami még jót is tesz a jószágoknak.  

Emellett a hangtompító/hangelnyelő tulajdonságai miatt is választottam ezt az anyagot, ami pluszban segít az akusztikai panelek elkészítésekor. Ugyan nem csak ezek adják a panelek fő technikai paramétereit, de előnyére válik, és a plasztikus kialakítás pedig arra szolgál, hogy hang diffúzorként is funkcionáljanak ezek a faliképek.

 117310488_1435893506604206_3985229897420441383_o.jpg

Mi inspirál, honnan merítesz ihletet egy-egy új termék megalkotásához?

Elsősorban a természet adta vonalak és formák a kiinduló pontok szinte mindegyik képnél. Egy-egy tökéletes ritmusú szukkulens, egy hullámzó víz, a fény csillanása a felületeken mind el tud indítani egy izgalmas folyamatot, amit aztán megpróbálok a filcen keresztül megjeleníteni. Sok kihívás is van ebben, mert sok technikát kellett és kell folyamatosan kifejlesztenem, ami lehetővé teszi, hogy leképezzem a fejemben lévő formavilágot.

 

Hogyan zajlik a munkafolyamat? Mindent saját kezűleg csinálsz?

A munkafolyamat általában egy gondolattal indul, nagyon sokszor látok magam előtt egy formát, amit szeretnék megjeleníteni. Elkezdek az anyaggal játszani, hajlítom, varrom, ragasztom, stb, majd addig-addig próbálkozom vele, amíg azt a végeredményt nem kapom, amit elképzeltem. Van úgy, hogy a fantáziám élénkebb és muszáj leegyszerűsítenem a végleges formát, mert az adott pillanatban nem biztos, hogy minden technikai tudásom megvan, de alapvetően nem szeretek leadni az eredeti ötletekből, inkább tovább fejlesztem valamelyik ponton.

Papíron szinte soha nem tervezek, ami nekem természetes, de sokszor a megrendelők kedvéért elkészítem a rajzot is.

 img_1635.jpg

Mik a terveid a következő 1 évre?

Szeretnék több olyan akusztikai panelt készíteni, amit világítással ötvözök, mert az első próbálkozás után éreztem, hogy nagyon különleges hatást lehet azzal elérni, ha a filc és a fény játékát összekötöm. A filc alapvetően nem egy légies anyag, viszont a puhaságát és melegségét csodálatosan kiegészíti és finomítja a fény.

Jelen pillanatban a megrendelések mellett egy kiállítás anyagán dolgozom, de ennek a részletei még nem publikusak, remélem hamarosan erről is több információt adhatok.

turbuk_agi_falpanel.jpg

Ági weboldalát itt találjátok: https://www.turbukagi-filc.hu/

Fotók: Potyondi-Galasi Orsi, Turbuk Ági

A bejegyzés trackback címe:

https://katusa.blog.hu/api/trackback/id/tr4216654962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása